2010. augusztus 31., kedd

Bereznay Tamás szedres piskótája


Amikor megláttam ezt a gyönyörű süteményt a nőci lapban, azonnal eldöntöttem, hogy mindenáron megsütöm. Ehhez persze csak az kellett, hogy mind két fiú, s persze leginkább a legkisebb támogasson ebben. Míg én a konyhában szorgoskodtam, a fiúk bent szétszedték a nappalit. De az eredményért megérte.


Íme a recept, némi rövidítéssel és megjegyzéssel, ahogy a lapban is megjelent:
40 dkg szeder, 10 dkg cukor, szederlekvár, 1 citrom, 2 dl joghurt, 2 dl tejszínből vert kemény hab, 1 csomag (6 db) zselatinlap,
A piskótához: 4 tojás, 8 dkg liszt, 8 dkg kristálycukor, 2 ek. víz, csipet só

A tojások sárgáját és fehérjét különválasztjuk. A sárgáját a cukorral habosra keverjük, majd apránként belekeverjük a lisztet is. A tojásfehérjéből kemény habot verünk, és óvatosan beledolgozzuk a masszába a vízzel együtt. Nagy, lapos tepsibe zsírpapírt fektetünk, vékonyan elkenjük rajta a masszát és 180 C-ra előmelegített sütőben kb. 15 perc alatt világosbarnára sütjük. Miután kihűlt, félbevágjuk, egyik felét megkenjük a lekvárral, és összetapasszuk. Keressünk egy tepsit, amibe pont belefér a piskóta, mert úgy könnyebb lesz megkenni majd a krémmel.

A szedret a cukorral és a citrom levével összetörjük, majd átpasszírozzuk, és elkeverjük a joghurttal. A lapzselatint laponként, de egyszerre hideg vízbe áztatjuk, majd a vízből kivéve óvatosan kinyomkodjuk. A lapokat kis lábasba tesszük, hozzáadunk 5 ek. Vizet, és lassú tűzön feloldjuk. (főzni nem szabad!) Langyosra hűtjük, majd állandó keverés mellett a szederkrémhez adjuk. Ha elkevertük, óvatosan beleforgatjuk a tejszínhabot is.

A krémmel megkenjük a piskótát, és 4-5 órára hűtőbe tesszük. A lekvárt, ha nem elég kemény, felfőzzük, majd lehűtjük, és vékonyan megkenjük vele a lehűlt sütemény tetejét. Újabb 2 órát hűtjük, végül vizes kézzel felszeleteljük.

Megjegyzés:
Rizslisztet használtam, és a lisztből és cukorból is 10 dkg-ot számoltam, s így is 2. ek vizet és 4 tojást használtam. Nem volt szederlekvárom, így én somlekvárt használtam, szerintem az erdei gyümölcs, áfonya, de még a málna is jó lehet hozzá. Legközelebb már nem tepsire fektettem a tészta masszáját, hanem formában sütöm, mert egyrészt, könnyebb a vékony tésztát egy kivajazott tepsiből kivenni, és jobban tartja a téglalap formát minden oldalán, másrészt, akkor abban a tepsiben, persze azután, hogy egyszer kiemeltem a tésztát, az egész süteményt össze is állíthatom.

Nincsenek megjegyzések: