2008. július 27., vasárnap

Muszaka

Ehhez az egytálételhez csak akkor állok neki, ha van időm pepecselni. Hiába ajánlják tapasztalt, híres séfek, séf nők, hogy előző este készítsük el a hozzávalókat, és másnap rétegezzük és süssük meg, nekem ez sosem jön össze. Ugyanis, a húsos mártás, a burgonya, a padlizsán és a besamel külön-külön elkészítése után, összepakolni nem kunszt már, nem beszélve arról, hogy akkor már nem bírnék várni másnapig arra, hogy végre ehessek belőle.


3 közepes padlizsán, vagy 4-5 kicsi
50 dkg bárány vagy marhahúsból az igazi (amikor nem ettünk vörös húst akkor csirkéből készítettem, és disznóból is főztem már)
50 dkg burgonya
50 dkg paradicsom
1 nagy fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
1 dl száraz vörösbor
l kk oregánó
1 kk őrölt fahéj
olívaolaj
2 ek zsemlemorzsa
csipet cukor

Besamel:
4 dkg vaj
4 ek liszt
4 dl tej
2 tojás
só és frissen őrölt bors
1 késhegynyi őrölt szerecsendió

A séfek ajánlják a padlizsán elősózását és lemosását, hogy a keserű levét kiengedje a zöldség, de én ezt mindig kihagyom. Helyette csak felszeletelem –kedvemtől függően hosszában vagy karikában – sütő lemezre fektettem, sózom, borsozom, kicsit megspriccelem olíva olajjal és aranybarnára sütöm 220 fokon tíz-tizenötperc alatt.

Míg ezek sülnek, elkészítem a húsos ragut. A vöröshagymát ráérősen megfonnyasztom, majd hozzáadom a húst, amit fehéredésig sütök.

(Régebben a húst sütöttem előbb fehéredésig, amit kivettem, újabb olajban a hagymát pirítottam pirosra, és visszatettem hozzá a húst. De így hogy lassan párolom a hagymát, jól kiengedi az erejét, és a hozzárakott hússal, míg az kifehéredik, a hagyma pont jól megpirul.)
Sózom, borsozom, hozzáadom a cikkekre vágott paradicsomot. (Le lehetne hámozni, de ezzel sem szenvedek, nem zavar bennünket a héja.)

Megszórom az oregánóval, fahéjjal, és mivel paradicsomos étel meg is cukrozom enyhén, megbolondítom egy kis vörösborral, és fedő alatt, negyed órát, közepes lángon párolom.

Ez idő alatt, a burgonyát sós vízben, héjában megfőzöm, majd lepucolom és karikázom. Elkészítem a besamelt: Felverem a két tojást egy csipet sóval. A tejet a mikróban megmelegítem. A vajat kis lángon egy vastag falú fazékban felolvasztom, megszórom a liszttel, és habverővel elkeverem csomómentesre, egy-két percig keverve még melegítem, majd lassan felöntöm a meleg tejjel. Kiveszek belőle pár kanálnyit, amivel fellangyosítom a felvert tojást, amit lassan hozzácsurgatok az egész szószhoz. Sózom, borsozom, fűszerezem szerecsendióval (mindig frissen reszelem).

Egy jénait kiolajozok, vagy kivajazok, meghintem zsemlemorzsával és rétegezem bele a hozzávalókat: burgonya, padlizsán, húsos ragu, besamel.. a tetejére besamelt öntök és megszórom juhsajttal.

Most csak cheeseland trappistát kaptam, nem vesztek össze.


Nincsenek megjegyzések: