2012. május 28., hétfő

Eper-, és csokoládéhabos torta (eredeti nevén, svédül, de szép hosszú: Jordgubbschokladmoussetårta)

A szomszédaim szerint nem szabadna mással foglalkoznom csak a sütéssel és főzéssel, az íráson kívül. Most, hogy nem találok munkát magamnak, arra biztatnak, főzzek itthonról, másoknak. Ennek a kedves buzdításnak az oka, hogy egyre több dolgot, amit mi nem tudunk megenni, viszont nem tudok kisadagba előállítani, azt szeretettel áthordom nekik. S ők falatozzák. S ami jó, véleményt is alkotnak.Őszintén. Tegnap Zalán születésnapi tortájából is mentettem nekik. Szerették.




Elöljáróban megjegyezném, több óra mire elkészül ez a torta, de nem azért, mert annyira bonyolult, mert nem az. Valójában amit nem várakozással, hanem tényleges cselekedettel töltünk nincs három negyed óra se. Leírni (vagy elolvasni) sokkal több idő, mint elkészíteni! 


Brownie tortalap alap


85 gramm szoba hőmérsékletű vaj
2 kissé felvert tojás
1 dl nádcukor
1/2 dl cukrozott kakaó por
1  ek. vaníliás cukor
1 1/2 dl liszt
vaj és liszt a forma kikenéséhez


A sütőt előmelegítettem 175 fokra (alsó sütés)
A 24 cm-es kapcsos tortaformát kikentem vajjal és kiliszteztem. Egy nagyobb tálban habosra kevertem a vajat a cukorral, a kakaóporral és a vaníliás cukorral. Az átszitált lisztet hozzákevertem, majd a kissé felvert tojással fellazítottam, majd belezuttyintottam a tortaformába és kb. 15 perc alatt készre sütöttem. Formában hagytam kihűlni. Míg az alaplap sült, már neki is álltam a következő lépésnek:


Csokoládéhab
2 lap zselatin lap(dr. Oetker)
125 g fekete csokoládé
3/4 dl tejszín
1/2 dl cukor
1 ek. víz
1 tojás + 1 tojássárgája
2 dl tejszín

Egy magasabb fazékba, amibe éppen belefér egy kisebb fazék a krémnek, vizet tettem fel forrni. (nekem van egy külön krémkészítő fazekam, ennek elég vastag a fala, hogy ne égjen le könnyen ami benne rotyog) A zselatin lapokat 5 percre egy mélytányérban annyi hideg vízbe áztattam, amennyi éppen ellepte. A csokoládét feltörtem, és a krémfőző edényembe dobáltam. Elkevertem a tejszínnel, és kevergetés mellett vártam, hogy szépen összeolvadjanak, közben a víz alatt a tűzhelyet a legkisebb hőfokra állítottam. Hozzákevertem, a vizet, a cukrot, és a kissé felvert tojást és tojássárgáját. Egy külön tálban lazán, könnyűre felvertem a tejszínt. A csokoládéhoz hozzákevertem először a tejszín felét, majd a vízből kiemelt, kinyomkodott zselatinlapokat is. Ezután az egészet visszahúztam a tűzhelyre, és közepesre emeltem alatta a hőfokot. Szorgosan kevergettem mindaddig míg a zselatin eggyé nem vált a csokoládéval, majd hozzákevertem a többi tejszínt is. A kész csokoládé habot ráöntöttem a tortaformában kihűlt Brownie tésztára. És betettem a hűtőbe kb. 2 órára. Közben elmosogattam, és előkészítettem az eperhabot.


Eperhab
4 zselatin lap
3 dl tejszín
2 tojássárgája
1 dl por nádcukor
2 dl eperpüré (kb. 25-30 dkg megmosott, összeturmixolt, botmixerezett eper)



 Egy magasabb fazékba, amibe éppen belefér egy kisebb fazék, vizet tettem fel forrni. A zselatinlapokat, mint a csokoládénál is, 5 percre hideg vízbe áztattam. Összeturmixoltam az epret. A tojások sárgáját kissé felvertem. A tejszínt könnyen habbá vertem. Miután a víz felforrt, a tűzhelyet kicsire zártam, a krémfőző fazékba beletettem az epret, a cukrot, és az eperpürét. Szépen kevergettem, majd lehúztam a tűzről, hozzáadtam a vízből kivett, kinyomkodott zselatinlapokat, majd a tűz fölé visszahúzva, a tejszín lassú hozzáadásával pár perc alatt sűrű krémmé főztem. Ráöntöttem, a csokoládéhab tetejére. A hűtőben kb. 4 órát pihentettem. Igen, közben megint elmosogattam.


Csokoládémáz
100 gramm fekete csokoládé
1 dl tejszín


Ugyancsak mint az előzőekben, magasabb fazékba, amibe éppen belefért egy kisebb fazék, vizet tettem fel forrni. A tejszínt az összetört csokoládéval elkezdtem a gőz fölött kevergetni. Majd hagytam szoba-hőmérsékletűre hűlni. Ekkor leöntöttem vele a tortaformát. És a kész tortát visszatettem a hűtőbe, további díszítésig és tálalásig.


A recept ajánlja, hogy eperrel és trüffelgolyókkal díszítsük. A kisfiam születésnapjára, cukormázzal sínt rajzoltam rá, és marcipán vonattal díszítettem. 

Nincsenek megjegyzések: