2008. október 17., péntek

Kålpudding med lingon - och äppelsalsa, azaz Kelkáposzta felfújt vörösáfonya és alma szósszal



A svédek kålpudding-ja (ejtsd:kólpuding) hasonló a mi rakott kelkáposztánkhoz. Még a fűszerek is szinte ugyanazok, mégis teljesen más íze van. Úgy tudom karácsonykor eszik, legalábbis tavaly, amikor a svéd sógornőm családjánál töltöttük a szentestét, ez is a menü része volt.
Vörös áfonya lekvárral fogyasztják, ami nem édes, mint a mi dzsemjeink. A receptben salsa-t kínálnak hozzá. Ez utóbbihoz mélyhűtött vörös, azaz piros áfonyát kell vennünk. De egyszerűbb az Ikeában beszerezni a lingonsyl-t, a vörös áfonya lekvárt. Egyszerű felismerni, ezt adják a köttbullarhoz, a közismert húsgolyókhoz is. Sok receptet néztám át, vannak, akik barnaszósszal eszik.

Ez a recept a már korábban emlegetett Alla Hjärtans Recept könyvből van. Ebben nincs hagyma, de emlékszem, hogy amit én ettem abban volt. Sőt úgy dereng, mintha az karamellizált lett volna. Így én ennek megfelelően egészítettem ki a receptet. Amúgy, hasonlóan a mi klasszikus eledeleinkhez, ezt is ezerféleképpen készítik, ahány ház, annyi szokás.


Kålpudding med lingon- och äppelsalsa - Káposzta felfújt vörös áfonya és alma szósszal

1 dl rizs
3 dl tej
400 g marhahús
1 tk
1 mk őrölt bors
1 tojás
1 kisebb kelkáposzta darab kb. 300 g
10 dkg olvasztott margarin
1 nagyobb sonka hagyma

Vörös áfonya és almaszósz:
3 dl mélyhűtött vörös áfonya
3 ek. porcukor
1 alma
fél citrom leve

A tejben megfőztem a rizst, mintha tejberizst készítenék. Mivel ezt mindig leégetem, ha csak tejet teszek bele, vízzel hígítottam. Majd bekapcsoltam a sütőt 200 fokra, hadd melegedjen elő.
A húst összekevertem a sóval, borssal és a tojással. A kelkáposztát levelekre szedtem és forrásban lévő vízben 2-3 perc alatt előfőztem, majd leszűrtem. A hagymát a felolvasztott vaj felében lassú tűz alatt megkaramellizáltam. A jénait kivajaztam, majd az alját kibéleltem a káposzta felével, erre halmoztam a hagymával elkevert húsos masszát, és a tetejét betakartam a megmaradt kelkáposztával. Letakartam alufóliával, és csaknem félóra alatt készre sütöttem légkeverésen.

Mi lekvárral ettük.
A szószt így kell elkészíteni:
Az almát meghámozzuk, kicsumázzuk és nem túl vékony szeletekre vágjuk. Meglocsoljuk a citrommal, hozzáadjuk a cukrot és a vörös áfonyát, és összerottyantjuk. A káposzta mellé kínáljuk.

2 megjegyzés:

Latsia írta...

Nagggyon guszta!:O)

Eperlány írta...

Köszönöm! Tessék kipróbálni! :)))